maanantai 7. huhtikuuta 2014

Hääpukuja sovittamaan

Sain vihdoin kerättyä sen verran rohkeutta, että menen huomenna, mikäli mitään esteitä ei ilmene, sovittamaan kahta käytettyä hääpukua. Tähän mennessä olen katsellut pukuja Facebookin hääaiheisilta sivuilta (MYYDÄÄN/OSTETAAN HÄÄPUKUJA, Myydään/Ostetaan hääpuvut, Hääkirpputori, Hää-kirppis, Kierrätetään häät!). Pukuja on myynnissä paljon myös esim. Tori.fi -sivustolla, mutta en ole vielä jaksanut siellä kovin usein kahlailla. 

Olen siis käynyt sovittamassa hääpukuliikkeessä pukuja yhden kerran ja tuosta kerrasta mulle jäi todella paha mieli (aiheesta voit lukea lisää täältä). Asiakaspalvelu oli töykeää ja puvut eivät istuneet päälleni ollenkaan. Kehotuksista huolimatta en kuitenkaan laittanut liikkeeseen palautetta, vaikka niin olisi ollut hyvä tehdä. Meni pitkä aika ennen kuin halusin edes ajatella koko pukuasiaa jälleen.


Kuva

Näin reilu viikko sitten erästä tuttavaani, joka kertoi omia kokemuksiaan Oulun hääpukuliikkeistä. Hänellä niitä oli myös enemmän huonoja kuin hyviä. Kaikki oli kuitenkin lopulta päättynyt hyvin, sillä tuttavani oli löytänyt unelmiensa puvun ja vielä sellaisesta liikkeestä, jossa palvelu oli ensimmäisellä sovituskerralla ollut törkeää. Tämä ihana tuttavani valoi minuun rohkeutta ja keskustelumme jälkeen olenkin taas uskaltanut katsella hääpukuja aivan eri tavalla. 

Viime viikonloppuna kävin sovittamassa lisäksi systerini=tätini=kaasoni hääpukua ja se oli todella kaunis päälläni. Suurin osa teistä varmaan kuitenkin ymmärtää, jos sanon, että vaikka puku oli aivan ihana, en kuitenkaan mitä luultavimmin käytä sitä omissa häissäni. Ainakaan ilman muutoksia. Puku on ikään kuin liian "lähellä". Sovitus sai minut kuitenkin uskomaan vielä enemmän siihen, että kyllä mullekin se hääpuku jonain päivänä jostain löytyy! Kiitos teille ja muillekin läheisilleni, jotka olette tsempanneet mua tän asian kanssa! <3

Edellisen sovitusreissun jälkeen olen ehtinyt myös lueskella paljon teidän kanssabloggaajien hääblogeja ja kokemuksia käynneistänne hääpukuliikkeissä. Jotenkin mulle on jäänyt sellainen kuva, että minun ja tuttavani huonot kokemukset hääpukuliikkeiden asiakaspalvelusta eivät todellakaan ole mitenkään harvinaisia, vaan kautta linjan liikkeiden asiakaspalvelu on huonoa, hieman yleistäen toki. Minun on kauhean vaikea ymmärtää tätä asiaa, sillä luulisi hääpukuliikkeiden yrittävän panostaa nimenomaan asiakaspalveluun nykypäivänä, kun yhä useampi morsian tilaa pukunsa halvalla netistä. Mielestäni yksi tärkeimmistä asioista, joilla hääpukuliikkeet pystyisivät kilpailemaan halpojen ulkomaisten nettikauppojen kanssa, on juuri ammattitaitoinen ja ystävällinen kasvokkain tapahtuva asiakaspalvelu!

Aika moni morsian saattaa oikeasti jättää pukunsa ostamatta kalliista hääpukuliikkeestä vain sen takia, että palvelu on töykeää. Vaikka kuinka haluaisin tukea kotimaista pienyrittäjyyttä, niin minun on valitettavasti todettava, että jos hääpukuliikkeen palvelu on ala-arvoista, tukeudun paaaaljon todennäköisemmin nettikauppojen edulliseen valikoimaan, vaikka siinä omat riskinsä onkin ja puvun laatu ei varmasti ole samalla tasolla kuin hääpukuliikkeistä ostettujen. Ja mulle puvun hinnalla ei oikeastaan edes ole niin suurta merkistystä. Voisin hyvinkin maksaa siitä hiukan enemmän, mutta jos liikkeen palvelu ei miellytä, äänestän todennäköisesti jaloillani ja päädyn johonkin muuhun vaihtoehtoon.

Ymmärrän, että hääpukuliikkeiden henkilökuntaa voi ärsyttää, kun nykyään ihmiset käyvät sovittamassa pukuja ilman aikomustaan hankkia pukua kyseisestä liikkeestä. Mutta en kuitenkaan voi käsittää sitä, että asiakaspalvelijat antavat tämän vaikuttaa asiakaskohtaamisiin. Hyvä asiakaspalvelu olisi keino erottua ja sen avulla liikkeet saisivat varmasti enemmän tyytyväisiä asiakkaita, ja asiakkaita ylipäänsä. Voi kunpa liikkeet ymmärtäisivät tämän!

Huonoista kokemuksista huolimatta uhmaan viikonloppuna onneani (jos kumpikaan niistä käytetyistä puvuista, joita menen huomenna sovittamaan, ei ole hyvä) ja vierailen kauppakeskus Zeppeliinin Viiaennassa pukujen sovituksen merkeissä. Tapasin Viiaennan henkilökuntaa häätapahtumassa tammikuussa, ja ainakin sen kohtaamisen sekä puhelinkeskustelun perusteella toivon, että palvelu pelaa. Pitäkää peukkuja!

6 kommenttia:

  1. Todellakin voisi kuvitella, että tässä markkinatilanteessa olisi myyjille teroitettu sitä asiakaspalvelun tärkeyttä. Mistä sitä voi myyjäkään tietää, jos vaikka joku meneekin ensin sovittamaan pukua, ajatuksella "en osta", mutta löytääkin sitten sen elämänsä puvun ja ostaakin sen liikkeestä.

    Itse olen menossa perjantaina Jotain Käytettyä-tapahtumaan Ideaparkkiin, en ole vain vielä tajunnut, että saatan ehkä löytää juuri sen oikean, enkä näin ollen osaa asiaa mitenkään jännittää. En siis todellakaan ole ennen sovittanut yhtäkään pukua ja päällimmäinen ajatus taitaa olla että "jos en mahdu siihen?" tai "mitä jos en tykkää?".

    Mutta onnea sinulle pukusovitukseen, toivottavasti tärppää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ja onnea sullekin matkaan ensimmäiseen sovitukseen!

      Niinpä, ja mistä ne myyjät edes voi tietää millä asenteella kukainenkin on liikkeeseen saapunut. Vaikka meidän häihin on vielä aikaa lähes puolitoista vuotta, saatan aivan hyvin ostaa puvun jo nyt, jos unelmien sellainen tulee vastaan.

      Mulla ei tosiaan varsinaisesti mikään hirmu kiire tuon puvun kanssa vielä ole, mutta ajattelin että niitä on hyvä käydä välillä aina sovittelemassa niin pysyy sopivasti tatsi päällä :)

      Poista
  2. Onpa erikoista meininkiä siellä päin. Täällä Turussa asiakaspalvelu on ihan eri tasolla. Älä kuitenkaan vielä tosiaan luovu toivosta, sillä oikea puku löytyy taatusti. Pidetään peukut pystyssä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tuhannesti! Peukkuja tarvitaan! :) Täytyy varmaan tulla sinne Turkuun sovitusreissulle, jos täältä ei ala löytyä sopivaa :)

      En tiedä, onko nämä kehnot asiakaspalvelijat jotenkin erityisesti keskittyneet tänne pohojoseen vai mistä kiikastaa. Muiden blogeista olen lukenut, että muuallakin Suomessa tällaista ois havaittavissa. Tai ehkä me vaan ollaan satuttu vääriin kauppoihin :)

      Poista
  3. Kiva löytää toisenkin Oululaisen hääblogi! :) jään seurailemaan hääsuunnitelmiasi. Omiin häihin tosin enää reilu pari kuukautta (!) aikaa joten viimeisiä suunnitteluhetkiä viedään ;) Minäkin kävin sovittamassa pukuja Katariinassa lokakuussa ja sain silloin hyvää palvelua, pukua en tosin sieltä kuitenkaan hankkinut sillä omani löysin Tallinnan reissulla. Niin se taitaa tosiaan olla että riippuu sekä työntekijästä että joskus jopa päivästä minkälaista palvelua saa :/ Hääpuvun osto on kyllä semmonen once in a lifetime juttu että asiakaspalvelijalla pitäisi olla asenne kohdallaan aina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Bongasin sun kommentin Tie Vaimouteen -blogin polttaripostauksesta ja oli pakko heti liittyä lukijaksi :) Ihan mahtavaa päästä seuraamaan toisen oululaisen morsiamen hääsuunnitteluja! Tsemppiä loppurutistukseen! :) Koitan keretä perehtyä blogiisi lähipäivinä oikein kunnolla.

      Niinpä, itsekin olen kuullut huonojen kokemusten lisäksi myös hyviä kokemuksia Katariinassa asioinnista. Palvelun laatu koostuu monesta tekijästä, ja joskus nämä tekijät eivät valitettavasti kaikki pelaa. Toivoisi vain kovasti, että muut eivät joutuisi samanlaiseen tilanteeseen. Hääpuvun osto kun on tosiaankin once in a lifetime -juttu, kuten sanoit.

      Poista

Kiitos kaunis kommentistasi! <3 Et tiedäkään, kuinka se lämmittää mieltäni!