tiistai 11. helmikuuta 2014

Katastrofaalinen morsiuspuvunmetsästys

Huh, nyt kun olen muutaman päivän asiaa sulatellut, voin vihdoin siitä tänne blogiinkin avautua.

Kävin lauantaina sovittamassa hääpukuja ensimmäistä kertaa. Vierailimme joitakin viikkoja sitten äitini kanssa muutamissa häätapahtumissa Oulussa (kerron niistä vielä erillisessä postauksessa jahka kerkeän). Yhdessä näistä tapahtumista oli Morsiusateljee Katariinan piste, josta sai alennuskupongin Katariinaan, mikäli varasi sovitusajan heidän liikkeeseensä. Minähän menin tietenkin heti innokkaana varaamaan ajan, vaikka häihimme onkin vielä puolitoista vuotta aikaa, eikä asialla näin ollen varsinaisesti ole mikään järjetön kiire :)

Saavuimme äitini ja kahden kaasoni kanssa Katariinaan viisi minuuttia myöhässä. Se ei onneksi haitannut, sillä myyjä kertoi, että hekin olivat hiukan aikataulusta jäljessä. Sain käteeni kiinnostavien pukujen henkareihin pujotettavia "pylpyröitä" ja nopean ohjeistuksen siitä, missä hääpuvut sijaitsevat. Aloimme katsella pukuja, ja pienoinen ahdistus hiipi mieleeni, sillä ne kaikki olivat tosi kauniita enkä ollenkaan tiennyt minkälaisen puvun haluaisin. Oli vaikea nähdä millaisia puvut olivat, kun ne riippuivat tangoissa. 

Olin etukäteen päättänyt, että yritän kokeilla mahdollisimman monenlaisia pukuja, jotta saan vähän osviittaa siitä, millainen puku mahdollisesti sopisi vartalotyypilleni. Tässä myyjän apu olisikin ollut enemmän kuin tarpeen. Kaikki myyjät olivat kuitenkin varattuja, joten kävimme äitini ja kaasojeni kanssa pukuja läpi. Suhteellisen nopeasti olin kuluttanut kaikki valintarenkaani, joten kävimme istumaan ja odottamaan sovitusvuoroani. En katsonut kelloa, mutta saimme odottaa jonkin aikaa. Tämä ei minua kuitenkaan haitannut, sillä oli mukava rupatella makutuomarieni kanssa ja katsella, kun muut morsiamet sovittivat pukuja ylleen.

Kun vuoroni koitti, kysyi myyjä minulta ensimmäisenä, millaista pukua olin ajatellut. Sanoin suoraan, etten oikein tiedä, ja että tarkoituksenani olisi kokeilla mahdollisimman paljon erityylisiä pukuja, sillä kyseessä oli ensimmäinen sovituskertani. Kerroin myyjälle kuitenkin minkälaiset puvut viehättivät minua eniten. 

Myyjä oli alusta asti kovin kiireisen oloinen. Kun sovitus eteni, jatkui myyjän omituinen käytös. Minulla oli koko ajan sellainen tunne, että tuhlasin hänen aikaansa. Myyjä oli harmittavan tyly. Tai siltä minusta ainakin tuntui, sillä hänen äänensävynsä ja sanavalintansa olivat useimmiten vähemmän ystävällisiä. Välillä hän riuhtoi puvun nyörityksiä närkästyneenä, ja turhautui selkeästi, kun en oikein osannut sanoa, minkä takia en jostain tietystä puvusta tykännyt. Minun oli vaikea nähdä puvuissa hirveästi hyvää, sillä niistä suurin osa oli minulle liian pieniä. Myyjä kehotti olla ajattelematta pukujen kokoa, mutta se oli vaikeaa. 

Kun olin sovittanut kaikki omat valintani, toi myyjä minulle muutaman puvun, joiden hän arveli sopivan minulle. Hänen ehdottamansa tyyli meni kuitenkin vähän liian tyttömäiseksi, ja sanoinkin hänelle etsiväni vähän erityylistä pukua. Tokihan niitä prinsessamekkojakin oli hyvä kokeilla, jotta sain varmistuksen siitä, että sentyyliset mekot eivät ehkä ole ihan se minun juttuni. Olisin kuitenkin toivonut myyjältä vielä enemmän vinkkejä ja mielipiteitä siihen, millainen puku hänen mielestään sopisi vartalotyypilleni. 

Lopulta myyjä töksaytti jotain tyyliin: "Eipä meillä nyt sitten ollutkaan sinulle enempää pukuja". Puin pettyneenä vaatteet ylleni, ja kun myyjä kysyi haluanko varata uutta sovitusaikaa (sillä liike meni kiinni niillä näppäimillä), vastasin kieltävästi. Kun puimme ulkovaatteita päällemme, tuli eräs vanhempi myyjä juttelemaan kanssamme. Hän halusi selkeästi paikkailla tilannetta, sillä hän näki varmasti kuinka pettynyt olin. Tämä ei kuitenkaan varsinaisesti pelastanut tilannetta, vaan kun pääsimme seurueineni ulos liikkeestä ja juttelimme hetken, purkautui turhautumiseni ja pettymykseni kyyneliin. Enpäs olekaan ennen poistunut mistään kaupasta itkien. Kerta se on ensimmäinenkin.

En missään nimessä halua mustamaalata Katariinaa, vaan kerron vain omista tuntemuksistani ja kokemuksistani. Luulen, että liikkeen muut myyjät olisivat ehkä olleet kokeneempia ja jollain tavalla hienotunteisempia; olihan kyseessä ensimmäinen sovitukseni! Hääpuvun etsimisen pitäisi olla hauskaa eikä kyynelten värittämää. Luulen (ja toivon), että minua palvelleella myyjällä oli vain huono päivä, jota kiire pahensi entisestään.

Muutama sovittamistani puvuista oli siis ihan ok, mutta mikään niistä ei ollut lähelläkään The mekkoa. Suurin syy tähän on varmasti se, että lähes kaikki puvut olivat minulle liian pieniä (koen itseni suht normaalikokoiseksi). Mietimmekin jälkikäteen syitä näihin pieniin kokoihin. Luulisi, että sovitusmekkoina kannattaisi käyttää vähän isompia kokoja, joihin suurin osa normaalikokoisista naisista mahtuisi ja joissa he tuntisivat itsensä edes jollain tapaa kauniiksi. Näin potentiaalisten ostajienkin määrä kenties kasvaisi. 

Saa nähdä milloin uskallan taas mennä sovittamaan pukuja. Luulen, että Katariinaan en tämän kokemukseni perusteella uskalla enää mennä (ainakaan mielelläni). Tokihan mieli ehtii vielä muuttua, ja kokemuksen tuoma pettymys haalentua, mutta ilosta hyppien en taida tuohon liikkeeseen enää palata. Valitettavasti. Toivottavasti muilla on Katariinasta parempia kokemuksia! Koitan uskoa siihen, että tämä oli vain poikkeus. Eniten toivon kuitenkin, että muissa liikkeissä (joihin toivottavasti pian uskallan astua) palvelu olisi parempaa! Wish me luck!

9 kommenttia:

  1. Voi harmi, että sovitus meni noin mönkään :( sinuna antaisin liikkeeseen asiallista palautetta, vaikka sähköpostin kautta. Tämäkin myyjä varmasti oppisi virheistään.

    VastaaPoista
  2. Kuulostaapa kamalalta :( Palautteen antaminen varmaan olisi hyvä idea, ja varsinkin jos se toinen myyjäkin oli huomannut miten sinua oli kohdeltu.

    VastaaPoista
  3. Kiitos myötätunnosta Tinkaliina ja Saikku! Se merkitsee paljon! Palautteen antaminen voisi tosiaan olla viisasta. Täytyy miettiä, miten asian muotoilisin ja laittaa myymälään esim. sähköpostia.

    VastaaPoista
  4. Tää kuulostaa niin tutulta!! Siis vuosi sitte ku minä olin kaasoilemassa samassa liikkeessä ni palvelu oli tosi huonoa eikä pukua löytynyt. Minä ainaki sain semmosen kuvan ettei myyjää oikeen ees kiinnostanu että löytääkö morsian pukuaan. Päätettiin morsiamen kanssa ettei ennää asioida ks. liikkeessä. Vuoden päästä palasimme kuitenki Katariinaan (koska toisessa oulun morsiusliikkeessä oli vielä huonompi palvelu!!!) ja nyt palvelu oli erinomaista ja myyjä tirautti vielä kyyneleet puvun löytymisen kunniaksi :D Tämä oli vähän hämmentävää koska myyjä oli molemmilla kerroilla sama! En käsitä. :O Ehkä ne vaistoaa jos morsian ei oo vielä valmis ostamaan pukua?! Muuta selitystä en keksi :D Mutta siis ehottomasti kannattaa antaa pallautetta.

    T: Jene

    VastaaPoista
  5. Jännä kuulla, että muillakin on samanlaisia kokemuksia kuin minulla! Aika vaihtelevaa palvelua tästä liikkeestä ilmeisesti saa... Luulis, että myyjillä ois intoa saada pukuja myytyä kun morsiuspuvut ei oo niitä kaikkein edullisimpia hankintoja. Ehkä myyjät tosiaan vaistoaa kuka on valmis ostamaan puvun ja kuka ei. Tosin huono palvelu ei ainakaan edesauta kauppojen syntymistä.

    Hui, mitenhän uskallan mennä muihin Oulun morsiuspukukauppoihin, jos niistä saa vielä huonompaa palvelua!

    VastaaPoista
  6. Ihan sama mistä liikkeestä on kyse niin eikö ne myyjät oo siellä asiakkaista varten?! Näin minä oon käsittäny mutta monesti myyjät tuntuu olevan toista mieltä :D Jos sinne Katariinaan uskallat uuestaan mennä ni kannattaa kyllä aikaa varatessa vaikka vihjata että haluaa toisen myyjän ku ekalla kerralla.

    T: Jene

    VastaaPoista
  7. Myyjäthän ovat tosiaan asiakaspalveluammatissa, jolloin olettais, että nimenomaan asiakkaiden palvelu ois pääosassa :) Täytyypä muistaa pyytää toista myyjää, jos uskallaudun sinne vielä uudestaan, kiitti vinkistä! :)

    VastaaPoista
  8. Hui! Joo, tosiaan hääpukuliikkeissä musta morsian SAA olla vaativa ja saa vaatia palvelua ja saa passauttaa henkilökuntaa, sillä harva n. tonnin ostos tehdään ihan lyhyen ajan sisään. Musta hääpuvut ovat kalliita ja just sen kalliin hinnan takia palvelunkin tulis olla hyvää. Turhahan sitä henkkamaukassa on vaatia mitään henkkoht stylistia sinne sovituskoppiin, mutta hääpukuliikkeissa.... äääks.... ja varsinkin kun hääpukuhan on tarkoitus valita myös tunteella ja siinä ollaan muutenkin aika herkillä sen ajatuksen kanssa, että "elämän tärkein puku" kyseessä...
    Hirvee myyjä, hirveetä palvelua ja harmi, että jouduit uhriksi :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sympatiasta Amanda! Todella kurjaahan tuo saamani kohtelu oli, enkä soisi kenenkään sellaista kokevan, varsinkaan ensimmäisellä sovituskerralla. Siinä putosi tämä morsian kyllä vaaleanpunaisista pilvilinnoista aika ryminällä alas! Noh, mennyt on mennyttä. Keskittykäämme tulevaan :) Leuka ylös ja kohti uusia pettymyksiä XD

      Poista

Kiitos kaunis kommentistasi! <3 Et tiedäkään, kuinka se lämmittää mieltäni!